Haal alles uit je vakantiewoning

haal-alles-uit-je-vakantiewoning

Jouw gasten verdienen natuurlijk het beste van het beste. Mochten ze dat al niet hebben, dan wordt het hoog tijd om het ze te geven.

Want jij wilt jouw klanten toch geven waar ze voor betalen? Jij voorziet ze van een gezellig ingerichte woning met alles erop en eraan en zorgt dat het hen aan niets ontbreekt. In deze digitale tijden moet je zelfs wel, wanneer je er zeker van wilt zijn dat jouw zaak blijft voortbestaan. Eén positieve of negatieve recensie kan je tegenwoordig al maken of breken. Uiteraard zorg je er daarom voor dat jouw vakantiewoning en de service die je daarbij biedt enkel met lof overladen worden!

Daarvoor zul je wel flink aan het werk moeten. Op welke zaken moet je absoluut letten om van jouw bedrijfsvoering een waar succes te maken? Wij sommen ze even voor je op.

Hygiëne

Wat jouw klanten emteen op zal vallen, is wanneer blijkt dat het huisje waar ze hun tijdelijke intrek nemen niet netjes en schoon is. Natuurlijk vraag jij je vertrekkende gasten om enigszins huis te houden voordat ze de deur achter zich sluiten. Maar dan leg je de verantwoordelijkheid nog niet geheel bij hen. Want kom op, ze zijn op vakantie! Niet bepaald de periode om veel werk te verrichten. Dus pak die emmer met sop en dweil en vergeet uiteraard niet ook te stofzuigen. Doe dit na iedere wisseling van de wacht en maak extra grote vlekken en andere vervuiling grondig schoon. Controleer op schade en verhaal die eventueel op de laatste gasten.

Vloer

Natuurlijk wordt een huis doorleefd en krijgen voornamelijk de meubels en faciliteiten het te verduren. Maar vergeet de vloer niet! Daar wordt constant op gelopen. Is die op een gegeven moment toe aan vervanging? Dan is het de vraag of je eenzelfde bodem wilt of liever gaat voor een ander materiaal. Een onderhoudsarme ondergrond heeft natuurlijk de voorkeur, bijvoorbeeld een gietvloer. Nu snappen we dat de gemiddelde vloer egaliseren kosten een heikel punt kunnen zijn, maar je hebt er daarna nauwelijks omkijken meer naar!

Interieur

Een belangrijk speerpunt waarmee jij je huisje aan je bezoekers ‘verkoopt’ is hoe het er van binnen uitziet. De sfeer bepaalt hoe aantrekkelijk het vakantiehuisje is voor potentiële gasten. Wees dan ook heel duidelijk in de omschrijving van de meubels op jouw website of in de brochure die je uitgeeft. Het liefste is zo’n tekst natuurlijk voorzien van hoge kwaliteit foto’s die een duidelijke en eerlijke sfeerimpressie geven. Zijn de meubels of andere belangrijke attributen zoals lampen en decoraties aan het einde van hun natuurlijke levenscyclus gekomen of beschadigd geraakt? Vervang ze dan. En pas vervolgens uiteraard de foto’s én brochuretekst aan indien nodig, zeker wanneer de nieuwe attributen een andere uitstraling hebben dan de vorige.

Tuin en omgeving

In de zomer willen gasten natuurlijk ook lekker buiten kunnen zitten. Is jouw vakantiehuisje voorzien van een aangenaam terras of zelfs een tuintje? Dan moet er ook tijd en aandacht worden gestoken in de verzorging ervan. Gras moet gemaaid, planten en struiken gesnoeid en in het geval van een tegelterras groeit er vaak nogal wat onkruid tussen de voegen van de tegels door. Dat moet natuurlijk gewied worden. Een presentabele look is dus zowel binnen als buiten van groot belang voor de goedkeuring van je gasten.